Volkstuin- en Recreatietuinvereniging Bodegraven

tuincommissaris West)
e-mail: arjenbaukje@icloud.com

*Bert de Ruiter
(tuincommissaris Oost)                                                                  e-mail: ruiter108@zonnet.nl

*Mark Harmsma
(algemeen bestuurslid)
e-mail: markharmsma@yahoo.com

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bankrekeningnummer: NL52 RABO 0398 8379 96

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Inleveren bestellijst Garant Zaden 2021

Beste medetuinders,

Samen met deze uitgave van het clubblad ontvangt u hierbij ook de jaarlijkse catalogus van onze vaste zadenleverancier, Garant Zaden. Wilt u ook dit jaar uw zaden,

pootaardappelen en/of

andere tuinbenodigdheden weer via onze tuinvereniging bestellen?

Lever dan tijdig een ingevulde bestellijst in bij een van onderstaande bestuursleden:

Arjen Boekhorst

de Deel 3

2411 SH Bodegraven

Piet van Kooten

Koninginneweg 139

2411 XN Bodegraven

Zij verwachten uw bestelling voor 10 Januari 2022

Diverse leden vonden een hoeveelheid van 2,5 of 5 kg pootaardappelen te veel. Daarom is er ook dit jaar de gelegenheid om ze in een hoeveelheid van 500 gram of per 1 kilo te bestellen. Er is hiervoor een aparte bestellijst toegevoegd.

Van de voorzitter

Beste tuinders,

Het is een vreemd jaar dat we binnenkort achter ons laten; corona, klimaatveranderingen die we gaan voelen…. Het was niet het beste tuinjaar met op de verkeerde momenten te veel of juist geen regen, hoewel er tussen de bedrijven door natuurlijk genoeg te genieten viel. Nu ik dit schrijf, is het nog steeds zacht weer en zie ik zelfs een bloesemtakje aan een fruitboom. Bizar toch?

Dit jaar zijn er weer heel wat tuinen vrijgekomen.. Voor de meeste tuinen is inmiddels al een nieuwe tuinder bekend. Toch staan er, ook nu in november, nog zo’n 25 mensen op de wachtlijst. Sommigen van hen al een jaar, anderen een paar maanden. De belangstelling voor een tuin neemt in deze corona-tijden nog steeds toe. De nieuwe tuinders heet ik van harte welkom. Ik wens hen veel plezier toe op hun tuin en bij de vereniging. We komen elkaar vast nog tegen op de tuin. Helaas hebben we dit najaar ook afscheid moeten nemen van een tweetal tuinders die zijn overleden; Jan Duinisveld en Jos Korver. Hun nabestaanden wens ik veel sterkte toe.

De nieuwe leden maar óók de andere leden wil ik nog eens vragen het tuinreglement goed door te lezen. Daarin staan onder andere de regels voor de hoogte van tuinafscheidingen en hekken, voor de schuurtjes en de kassen, én dat het verboden is dieren op de tuin te houden. Wilt u er ook aan denken de grond langs het pad goed schoon te maken? Daar hebt u nu misschien de tijd voor?                                                                                                         De sloot hebt u natuurlijk al uitgebaggerd.

Jubileumjaar 2022

2022 wordt een bijzonder jaar voor onze vereniging want we bestaan dan 50 jaar. Jawel. Het bestuur is volop bezig om er een feestjaar van te maken. Wat er gaat gebeuren houden we nog even voor ons, maar er zijn veel plannen.Er is een activiteitencommissie opgericht die van alles gaat organiseren. Deze groep is inmiddels gestart maar verdere uitbreiding is gewenst. Vele handen maken licht werk en met meer mensen zijn er ook meer ideeën. Er wordt onder andere gedacht aan activiteiten voor kinderen van leden, een soort informatiemarktje, workshops, een tuinwedstrijd en natuurlijk een feestelijke bijeenkomst.

Wie denkt er mee met deze groep?                                                                     Wie wil er taken op zich nemen?                                            Wie heeft er ideeën voor activiteiten?

Laat het weten. Met elkaar kunnen we er een mooi feestjaar van maken.

Over uw inbreng gesproken: het bestuur zou graag nog meer actieve leden zien. We hebben vast (veel?) leden die ergens goed in zijn of ergens veel van weten en die af en toe iets willen doen voor de vereniging. Er komt een kleine enquête naar u toe om dit te onderzoeken. Vult u die s.v.p. in?

Tuinplan 2022

In deze tijd van het jaar, nu de tuinen winterklaar zijn gemaakt, wordt het ook tijd om het tuinplan voor het nieuwe seizoen te maken. Zaden kunt u via de tuinvereniging bestellen bij Garant Zaden. Wie liever biologisch zaaigoed wil, kan onder andere terecht bij de Bolster (webwinkel) en bij Vreeken in Dordrecht.                                                                                                     Ook komend jaar mag u aardappelen en uien niet op hetzelfde stuk tuin als vorig jaar poten. Dit om ziektes te voorkomen. De commissie wisselteelt zal komend jaar weer alle tuinen nalopen. Als u nieuw begint op de tuin kunnen de buren u misschien informeren maar de commissie wisselteelt heeft van alle tuinen een overzicht. De tuincommissarissen kunnen u ook op weg helpen.

Inbraakpreventie

Tuinders op West hebben vast al gezien dat het Waterschap nieuwe stuwen heeft geïnstalleerd. Door deze stuwen blijft het water op peil. Nu maar hopen dat niet iemand er aan gaat rommelen. Dankzij onze contacten met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden–het Waterschap– worden er, gelijk met het werk aan de stuwen, waaierhekken geplaatst op de stuwen op Oost. Hierdoor wordt het onmogelijk om via de stuwen op de tuinen te komen. Bij de OmgevingsDienst Midden-Holland loopt een aanvraag voor een vergunning om bij de ingangen van Oost en West een lichtmast met bewegingssensoren te plaatsen. Ze gaan werken op zonne-energie. Ook ú kunt iets doen tegen inbraken en insluipers op de tuinen door ervoor te zorgen dat deze niet via een loopplank over de sloot uw tuin op of af kunnen.

Tenslotte wens ik iedereen veel plezier de komende tijd. Blijf gezond, maak er een fijne jaarwisseling van en blijf genieten. Straks is het weer voorjaar!

Vers van het land Spitskool met kerrie, rozijnen en cashewnoten

Het groeiseizoen is alweer even voorbij en op menig tuin wordt gemest en gespit. Gelukkig hebben we de wintergroenten nog staan en verheugen wij ons op de maaltijden met deze groenten. Zoals bijvoorbeeld de spitskool, een zeer veelzijdige kool die goed te combineren is met wortel en prei in wokgerechten. Maar ook als groentegerecht zoals in onderstaand recept.

Ingrediënten:

Werkwijze:

Snijd de spitskool in dunne reepjes, behalve de harde kern kun je alles gebruiken. Was zorgvuldig en laat goed

uitlekken. Wel de rozijnen in een kommetje met lauw water. Pel en snipper de ui in kleine stukjes, pel en hak de knoflookteentjes fijn. Verhit wat olijfolie in een hapjespan en bak ui en knoflook enkele minuten op laag vuur. Voeg de kerriepoeder toe en bak even mee. Voeg de spitskool toe en meng met de uien en de kerrie. Laat de spitskool ± 10 minuten zachtjes smoren tot deze beetgaar is, breng op smaak met peper en zout. Giet de rozijnen af en voeg toe aan de spitskool en verwarm nog 5 minuten mee. Voeg op het laatste moment de cashewnoten toe en de spitskool is klaar om te serveren. Lekker met gebakken aardappels! Eet smakelijk!

Caroline Zwaneveld

Makkelijke beginnersgroenten; bestaan die eigenlijk wel?

Was de zomer van 2021 voor volkstuinders een rampzomer of niet? Met die vraag stuurde het dagblad Trouw in augustus een verslaggever langs een aantal tuinders en een deskundige. De auteur registreerde uiteenlopende antwoorden. De hamvraag lijkt te zijn: Zijn er eigenlijk groenten die het altijd goed doen, omdat ze bestand zijn tegen nat weer?

Er zijn tuinders die elk jaar voor dezelfde groenten gaan. In het prille voorjaar andijvie en sla onder glas, later gevolgd door bloem- en spitskool. Op de koude grond eerst uien en erwten, later gevolgd door knolgewassen en bladgroenten. En in het najaar rode kool, spruiten en boerenkool. Zo’n vaste indeling heeft veel voordelen, maar ook een nadeel. Als je op één vast moment je planning maakt voor het hele jaar laat je je niet meer zo snel bijsturen door het weer. Wil je in juni of juli hoe dan ook prei zetten, maar is het in die maanden net gortdroog, dan heb je weinig keus: elke dag gieten. Wil je hoe dan ook proberen buiten tomaten te kweken, maar val je in een natte en koele zomer, dan heb je veelal pech: de tomatenplant is daar veelal niet tegen bestand. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat beginnende tuinders zich weleens afvragen of er makkelijk te telen groenten zijn; makkelijk in de zin dat ze zich niet zo veel van nattigheid, regen of juist droogte aantrekken. Groenteplanten kortom die in tijden van flinke droogte liefst dagelijks begoten worden, maar ook genoegen nemen met om de dag. En die ’s zomers een gemiddelde neerslag van 10 mm regenwater per week genoeg vinden, maar niet meteen wegrotten als het week na week 20 mm wordt, of zelfs nog meer. Beginnersgroenten, zogezegd.

Er zijn websites die op stellige toon beweren van wel. Neemt u zelf maar eens de proef op de som, dan komt u tal van opsommingen tegen. Een korte rondgang die ik voor dit artikel steekproefsgewijs op internet maakte, leverde het volgende op.

- de website tuinen.nl noemt als makkelijke beginnersgroenten: wortel, radijs, spinazie en snijbiet;

- de website tuinadvies.nl zegt: radijs, spinazie, sla, courgette en boon;      - de website de Tuindoos zegt: radijs, spinazie, snijbiet, paksoi, courgette, pompoen en basilicum;                                                                                 - de landelijke hobbytuindersvereniging Groei&Bloei noemt op haar website: snijbiet, sla, courgette, boon, biet en voor de kruidentuin: rucola, basilicum en peterselie.

U ziet: veel verscheidenheid, maar sommige groenten worden twee, of zelfs drie keer genoemd. Dat zijn: radijs (3), spinazie (3), snijbiet (3), courgette (3), sla (2) en pompoen (2). Vormen die dan het gouden lijstje, waar je als beginner het beste mee aan de slag kunt gaan?

Al strepend en turvend rees bij mij de vraag: volgens welke criteria komen dit soort lijstjes tot stand? Waarom zou ik als beginner van start gaan met radijs, spinazie en snijbiet en de ‘moeilijker’ groenten bewaren voor later? Per website spelen de volgende argumenten daarbij een rol. Tuinen.nl, die dus sla, courgette, wortel, radijs, spinazie en snijbiet noemde, zegt in een toelichting: „Deze groenten hebben –naast water geven– weinig verzorging nodig. Je oogst kan dus bijna niet mislukken!” Uitgerekend die toevoeging naast water geven, relativeert in mijn ogen hun suggesties enorm. Zeker op de koude grond gaan de genoemde groenten vaak allemaal zo’n beetje rond dezelfde tijd de grond in; eind mei/ begin juni. Als je daar je tuintje vol mee zet en je valt in een droge periode, dan ligt een teleurstelling toch op de loer. Kortom, of ik het lijstje van tuinen.nl zou aanraden, weet ik zo net nog niet.

In het rijtje van tuinadvies.nl vallen mij ook een paar tussenzinnetjes op, waarvan ik denk: zet dat er vooral groot bij, het liefst in koeienletters. Bij courgettes staat bijvoorbeeld: „Courgette hebben van alles veel nodig: veel plaats, veel zon en veel compost en mest.” Dus waar sla toe zou kunnen met „weinig verzorging” –het advies van tuinen.nl– komt het met de courgette wel goed als je er maar genoeg compost en mest bij gooit? Dat is mij net iets te kort door de bocht. Ik ben het ermee eens dat een courgetteplant die eenmaal op gang gekomen is soms maandenlang blijft geven, mogelijk zelfs tot aan de herfst. Net als je denkt: Dit was het, zie je toch nog wat kleine vruchtbeginselen voor een laatste keer uitgroeien tot een oogst- en eetbare vrucht. Prachtig! Maar zoals elke ervaren tuinder weet, vraagt de courgetteteelt in de eerste plaats om een goede voorbereiding. Die mest waar tuinadvies.nl het over heeft, moet in het najaar al door de grond zijn gewerkt. En niet op de dag van het uitplanten, maar in de weken daarvoor moet de bodem al zijn klaar gemaakt voor de teelt! Compost speelt daarbij een belangrijke rol. Dat is toch een wat genuanceerder verhaal. Wat voor de courgette geldt, geldt in grote lijnen ook voor de pompoen (2 keer genoemd). In het tuinadvies van tuinadvies.nl over de boon mis ik dat de weersomstandigheden tijdens het zaaien van dit gewas beslist een punt van aandacht zijn. Heeft het in de dagen voor het zaaien flink geregend en komt daar in de week na het zaaien volgens de barometer nog geen verandering in, dan doe ik toch het liefst een voorzaai in potjes of bakjes onder glas. Dat voorkomt dat het zaaiwerk voor niets is geweest en ik –met twee weken vertraging– weer van voren af aan kan beginnen.

Het is mij bovendien een raadsel waarom in geen van deze lijstjes de ui, de erwt en de knoflook wordt genoemd. Een ui stelt weinig eisen aan de grond en komt altijd op. Omdat de knoflook vaak eind november/ begin december de grond in gaat, kan het weer je soms parten spelen –denk aan de week extreme vorst van afgelopen maart – maar doorgaans resulteert de knoflookteelt ook met weinig inspanning in een goede oogst. De erwt moeten we goed afschermen voor de duiven en de kauwtjes, en soms slaat de bladrandkever toe. Maar rot en schimmel komen in dit gewas zelden voor. Een erwt is sterk en tegen veel weersomstandigheden bestand. Het eerlijke verhaal is mijns inziens dan ook dat strooien met lijstjes van beginnersgroenten tot op zekere hoogte iets gekunstelds heeft. De lijstjes doen mij een beetje denken aan de beruchte wurgcontracten met de kleine lettertjes uit tv-programma’s zoals Kassa! Je denkt voordelig uit te zijn, maar nadat je het hele verhaal hebt doorgenomen begin je je toch wat ongemakkelijk te voelen. Oftewel, je dacht na het zaaien of uitpoten heerlijk achterover te kunnen leunen tot de oogst, maar nadat je je beter in de materie hebt verdiept blijkt ook het kweken van die ‘makkelijke’ groenten best bewerkelijk te zijn. Zodat je even goed voor een ‘moeilijker’ groente had kunnen kiezen. Dat had even veel tijd gekost.

Daarmee is nog niet alles gezegd. Je moet het rijtje radijs, spinazie, snijbiet, courgette, sla en pompoen een paar keer halfzacht in jezelf hebben opgelezen voor je denkt: Hier klopt iets niet! Of beter gezegd: Hier ontbreekt wat. Als de opbrengst van je tuintje namelijk alleen bestaat uit deze gewassen heb je maar een kort seizoen. De pompoen is een goede bewaargroente en kan, mits op de juiste wijze geoogst en opgeslagen, wel even mee. Radijs en spinazie zijn echter echte voorjaarsgroenten en sla en snijbiet zijn vooral een zomers gewas. Maar is het telen van een rode kool nu echt zoveel moeilijker? Of van een andere najaarsgroente waarmee je de winter in kunt?

Ik begon dit stukje met een verwijzing naar een krantenartikel uit Trouw. Dat was gericht op de vraag: Was 2021 een dramatisch moestuinjaar? In het dagblad komt ook Hans van Eekelen aan het woord. Wellicht kent u hem; hij is de auteur van diverse veelgeprezen moestuinboekjes, zoals ”de Zaaiagenda” en ”Praktijkboek Het Nieuwe Moestuinieren”. Van Eekelen zegt: „Het ligt nooit zwart-wit. Het is normáál dat de ene soort het goed doet in een jaar en de ander niet. Als tuinder moet je op de omstandigheden inspelen.” Ik ben het helemaal met de man eens. Geregeld valt het mij op dat als mijn tuinboontjes het goed doen dat ook zo is bij mijn buurman, bij de buurman van drie tuinen verderop en eigenlijk bij iedereen die in dat jaar tuinbonen zet. Eigenlijk best logisch, want als het net regenachtig is in de periode waarin de plantjes een grote waterbehoefte hebben en net zonnig als de tijd rijp is voor de insecten om te gaan bestuiven …. dan profiteert iedereen daarvan. Maar als het voorjaar zo kletsnet is dat de grond wekenlang drassig blijft, heeft bijna niemand goede knoflook. Ook logisch, want grosso modo telen we allemaal op dezelfde grond. Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Maar mocht u na 2021 gedemotiveerd zijn geraakt omdat uw opbrengst tegenviel, knoop dan goed in uw oren wat Van Eekelen zei: „Het is nooit zwart-wit.”

Er moet een reden zijn waarom zoveel websites, die op zich best een hoop nuttige informatie bevatten, zo driftig proberen hun lijstjes met ‘makkelijke’ groenten aan de man of vrouw te brengen. Maar welke dat is? Opvallend is dat drie groenten uit de hierboven genoemde top-6 behoren tot de bladgroenten, namelijk spinazie, snijbiet en sla. Het klopt op zich dat deze categorie groenten het minst bewerkelijk zijn en weinig eisen stellen aan de grond. Wellicht is de gedachte dat het voor een beginnende tuinder een te zware belasting is om al in het eerste tuinjaar zware grondbewerkingen te moeten doen, of ruige mest naar de tuin te moeten kruien. Of dat het een beginnende tuinder ontmoedigt als het tuinieren al in het eerste jaar meteen een forse druk op de agenda legt. Maar als ‘rustig aan beginnen’ het motto is en de vrees voor te weinig tijd het grote schrikbeeld zou ik beginnende tuinders toch liever wat creatievere adviezen geven in plaats van ze een lijstje met zogenaamde ‘makkelijke’ groeten in de maag te splitsen. Dan houd ik ze liever voor dat je je seizoen in één klap een stuk overzichtelijker kan maken door bijvoorbeeld eind maart/ begin april een heel stuk tuin te reserveren voor een mooi (wild)bloemenmengsel. Je zorgt voor mooie, fijne grond en trekt die open met een hark. Dan zorg je met wat gieters voor een vochtige bovenlaag en schud je daar behoedzaam je zakje(s) zaad over leeg. De zaden bedekken doe je met je hark, of –nog eenvoudiger– door een zak potgrond open te maken en de potgrond al fijnwrijvend tussen je beide handen over de ingezaaide grond te verspreiden. Voordat het onkruid kan doorbreken heb je de bodem bedekt en tot augustus kun je genieten van een mooie bloemenpracht! En van de vlinders en de bijen die erop afkomen. Áls je dan toch op zoek bent naar een teelt waar je eenmalig al je aandacht bij nodig hebt, namelijk bij het zaaien, waarna je de rest van het seizoen alleen maar hoeft te genieten, zou ik zeggen: overweeg zo’n mengsel. Bij onze vaste zadenleverancier Garant heeft u de keus uit een snijbloemen-, wildbloemen-, veldbloemen- en bijenmengsel die ik alle vier uit eigen ervaring van harte kan aanbevelen. Nog mooier wordt als u niet kiest voor een willekeurig mengsel, maar heel gericht voor een vlinderbloemige groenbemester, zoals een lupine of een klaver. U hebt dan de bloemenpracht voor in de zomermaanden én u doet aan natuurlijke bodemverbetering, want de vlinderbloemigen brengen stikstof in de grond en daar profiteren de planten van.

Zo kom ik op het punt waar ik eindigen wil: blijf weg bij lijstjes of beginnerstips en doe gewoon uw eigen ding. Voor veel dingen in het leven geldt nu eenmaal dat je ze met vallen en opstaan onder de knie moet krijgen. Ook voor tuinieren. Dus struin geen websites of fora af, op zoek naar de goedkope raad van tipgevers die de zaken veel te simpel voorstellen. Maar ga lekker aan de slag en geniet!

Geef Oost en West een groenere uitstraling!”

Het is alweer 30 jaar geleden dat wij een stukje grond konden huren op ons volkstuincomplex. Ik ben een echte liefhebber van een mooie siertuin met veel vaste planten, bomen en heesters die het hele jaar voor veel sfeer en kleur zorgen. Ik hoor vaak zeggen: „Wat een mooi plekje, jullie hoeven niet met vakantie.” In het laatste clubblad werd geschreven dat er tuinen zijn die er uitzien als een bouwplaats, vol met steigerpalen, en de meest vreemde bouwwerken. Dat is iets waar je niet blij van word. Ik zou dan ook heel graag zien dat ons volkstuincomplex een wat groenere uitstraling zou krijgen. Want een groene tuin is toch veel mooier dan een bouwplaats. Voor alle duidelijkheid, ik ben er niet op uit om van ons volkstuincomplex een bospark te maken. Als je een paar boompjes plant, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je buurman in zijn moestuin geen last van te veel schaduw heeft. En als je alleen maar rode bietjes, boontjes, uitjes, en sla wilt telen, moet je zeker geen boompjes en struiken planten. Maar het kan natuurlijk ook allebei. Er zijn prachtige volkstuincomplexen met heel veel groen van bomen, struiken, en bloeiende planten waar ook nog veel groente wordt gekweekt.

Weet je dat er heel veel mooie planten zijn die het veel beter doen in de schaduw, of de halfschaduw dan in de volle zon? Het zijn net mensen. De een zit graag in de zon, ik zelf zit graag in de schaduw. En het is natuurlijk heerlijk en gezond om in de tuin te werken, er is altijd wat te doen. Wilgen knotten in de winter, andere bomen en hagen snoeien in de zomer, sommige wel 4 keer per jaar. Onze tuin is dan ook al een paar keer veranderd van vorm en sfeer, en in ons tuinhuisje tussen al het groen is het heerlijk schuilen bij een regenbui.

Ik was zeer verbaasd toen ik in het laatste clubblad las dat het formeel niet is toegestaan bomen of struiken te hebben die hoger zijn dan 2 meter, en hagen die hoger zijn dan 1 meter. Dit betekent voor mijn tuin dat ik al mijn boompjes en hagen af moet zagen, terwijl ik er 30 jaar aan heb gewerkt om ze zo te krijgen. Ook de boompjes en hagen bij de tuinwinkel, waar ik voor de vereniging veel zorg aan besteed, moeten dan strikt genomen weg. En de rest van het volkstuincomplex zal er zeker niet mooier van worden.

De naamsverandering van een paar jaar geleden, van volkstuin- naar recreatietuin moet dan eigenlijk weer worden teruggedraaid.Ik sprak ook andere leden die het jammer zouden vinden als hun hagen en bomen, waar zij veel beschutting van ondervinden, weg zouden moeten. Daarom was mijn voorstel om in gesprek te gaan met het bestuur over deze grote antigroen-ingreep en de gevolgen hiervan. Ik hoorde van deze leden dat zij dat een goed idee vonden. Ik ben van mening dat een goed gesprek meestal wel voor een oplossing kan zorgen.

Helaas is dat er nog niet van gekomen, want ik hoorde ook heel andere geluiden. Zo van: ik wil juist geen gesprek hier over, en er niet aan meewerken. Terwijl het strikt gaan handhaven van de regel dat al het groen van boven de twee meter weg zou moeten, ook grote gevolgen zou hebben voor de tuinen van de mensen die tegen dit gesprek zijn. Helaas lijkt het erop dat sommige leden een discussie over deze zaak zien als ruzie maken, terwijl dit toch echt twee hele verschillende dingen zijn! En voor alle duidelijkheid: als ik ergens niet op uit ben, dan op ruzie maken. Integendeel! Gaandeweg deed het gediscussieer hierover mij steeds meer aan het tv-programma ”De rijdende rechter” denken. Daarin gaat het immers ook vaak over bomen. Verder ving ik bij de tuinwinkel nog een opmerking op over de blaadjes die van de bomen vielen. Iemand zei: „Wat een rommel, hè.” Mijn antwoord was: „Weet je wat ik een rommel vind? De vele zakken zwerfvuil die ik jaarlijks op raap langs het stukje weg bij de tuinwinkel; net als het glas, blik, plastic, puin, gebroken tegels, oude planken, wc-brillen, tafelbladen, enz., enz.”

Achter de tuinwinkel staat al heel lang een karretje afval. Ik had er een bordje op gelegd met de tekst: „Gratis meenemen.” En inderdaad, het bordje is gratis meegenomen, maar het karretje afval is blijven staan. Dat is nu humor, ik moest hier hard om lachen. Ik hoor van de leden van onze vereniging misschien nog weleens hoe zij over deze zaken denken. En kom gerust eens een kijkje nemen bij onze tuin. Vooral in de zomer als alles in bloei staat. Wij hopen nog lang van onze tuin te kunnen genieten, want het is heerlijk om in de schaduw van de boom voor het tuinhuisje een beetje te kletsen met vrienden, een boek te lezen, een schilderij te maken, of zomaar een beetje te dagdromen!

Hartelijke tuingroeten,

Hugo en Corrie de Haan, tuin West, nr. 41 (bij het gele toegangshekje)

Tips voor de pompoenenteelt (aanvullingen/ slot)

Op een enkele uitzondering na hebben alle tuincollega’s die graag pompoenen kweken een waanzinnig goed jaar achter de rug. Veel van onze planten werden na het uitpoten bedreigd door slakkenvraat en ik heb een aantal tuinders gesproken die zegge en schrijve een dag van hun pootgoed konden genieten. Daags na het uitplanten kregen ze slechts nog wat groene sprieten te zien. Het motto is dan: uithalen en opnieuw beginnen. Met in het achterhoofd de gedachte: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Korrels strooien dus.                                                                                                   Als je zag hoeveel slakken zich in een paar uur tijd op het lokvoer stortten, kun je maar een ding concluderen: het was dit jaar echt een plaag. Ik knoop daar meteen maar een tip aan vast: overweeg het uitpoten eens te spreiden over meerdere dagen. Als u 8 plantjes koopt en de eerste vier worden al binnen enkele dagen opgevreten, heeft u er altijd nog vier achter de hand. Maar los van dit alles, we hadden een goed pompoenenjaar. Mogelijk maakte u tijdens de pompoenenteelt gebruik van het stukje over pompoenen dat in het vorige clubblad stond. Eén van de tips die ik daarin gaf, ging over de oogstrijpheid. Het advies luidde om onder meer naar de steel te kijken. Word die kurkachtig en gebarsten …. dan kon de pompoen eruit. Toen ik die passage in juli/augustus nog een teruglas, sloeg bij mij toch de twijfel toe. Sommige van mijn pompoenen oogden echt al oogstrijp en in veel bladen kwam bovendien al meeldauw tevoorschijn. Moest ik echt blijven wachten tot die steel er anders uit ging zien? Beroepskweker Martien Olsthoorn uit Nieuwveen, aan wie ik mijn vraag voorlegde, hielp mij uit de droom: Nee! Letterlijk schreef hij: „Ik plant altijd van de eerste week in mei tot de eerste van juni. De eerste pompoenen zijn dan begin augustus goed en half augustus beginnen wij altijd met de oogst.” Gewoon een termijn van drie maanden dus. Olsthoorn voegde er nog aan toe: „Ik zie trouwens graag dat de meeldauw erin komt, dat betekent dat de vrucht gaat afrijpen. Als-ie dan goed hard is, dan kan hij eraf. Natuurlijk kun je dan nog een eeuwigheid naar die steel blijven staren, maar dat heeft mijns inziens geen zin.” Bij deze geef ik deze aanvullende informatie graag aan u door! Niet obsessief naar het steeltje blijven kijken dus. Dan heb ik nog een leuke nabrander. Ik wees erop dat met name in Oostenrijk pompoenen vaak voor de pitten worden geteeld om daar vervolgens olie van te maken. Nederlandse voorbeelden waren mij niet bekend. Dankzij de NOS weet ik inmiddels beter. Zoekt u op internet dit artikel maar eens op: https://nos.nl/artikel/2403500-waarom-pompoenpitten-uit-china-wij-hebben-ze-ook. U maakt daar kennis met teler Gert Smits uit de Achterhoek. Hij zette dit jaar 26 (!) hectare land vol met pompoenen. Voor de pitten, welteverstaan. Één van zijn afnemers is bakker Paul Berntsen uit Didam, die er pompoenbroden van bakt. Het is maar dat u het weet!Tot slot, in het stukje schreef ik ook dat er de laatste jaren door rassenveredelin g veel nieuwe pompoensoorten op de markt zijn gebracht, waaronder de New England Sugar Pie, die veelvuldig geroemd wordt om zijn heerlijke, zachtzoete smaak. Iemand mailde mij of het zaad van dit ras in Nederland verkrijgbaar is. Het antwoord: Nou en of! Al bij de eerste keer Googelen, vond ik maar liefst drie adressen: Jansen Zaden uit Winterswijk, Zaadhandel Van der Wal uit Hoogeveen en Vreeken uit Dordrecht. Kortom, bestellen maar!